Šípek – vitamínová bomba. Víte, jak v něm zachovat co nejvíce vitamínu C?

6.10. 20231717x0

Plody šípku mají více vitaminu C než citrusy. Vitamin C se ale při zpracování snadno ztrácí, protože nemá rád kyslík, světlo a teplo. Uvádí se, že sušením se ho může ztratit až 50%. Jak šípek zpracovat, abychom si vitamin C úplně nezničili?

Jak získat ze šípku co nejvíc a neničit si vitamin C?
Šípek je vitamínová bomba. Víte, jak v něm zachovat co nejvíce vitamínu C?

Šípek je vitamínový zázrak

Šípek obsahuje mnoho cenných látek, ale asi největším zázrakem je jeho vysoký obsah vitamínu C, který je v porovnání třeba s citrusy mnohonásobně vyšší. Jenže vitamín C se při zpracování šípku (sušení, vaření) ztrácí, protože je citlivý na kyslík, světlo a teplo.

Šípek je potřeba sušit delší dobu a i když ho budete sušit do 40 stupňů Celsia, může podle výzkumů obsah vitamínu C klesnout až o 50%. A to by bylo škoda, i když ho stále bude hodně.

Jak to udělat, abyste si zachovali co nejvíce vitamínů na chřipkové období? Naložte šípek do medu.

Pravda, chce to trochu trpělivosti, protože plody musíte zbavit semínek a nepříjemných chloupků, ale za tu námahu to stojí. Když si u toho pustíte třeba nějaký oblíbený film, zvládnete to v snadněji.

Jak získat ze šípku co nejvíc a neničit si vitamin C?

Šípky naložené v medu

Šípky sbírejte když je hezky. Z nasbíraných šípků odstraňte stopky a bubáky, rozpulte je, vydlabejte semínka a očistěte od chloupků.

Chloupky mohou být pro někoho hodně nepříjemné, mohou svědit a dráždit pokožku. Pokud máte citlivou kůži, doporučuji použít raději tenké gumové rukavice.

Potom, co šípky takto zpracujete, je pečlivě omyjte a nechte oschnout na utěrce nebo plátýnku. Můžete šípky ještě pokrájet na menší kousky. Pak je narovnejte do sklenice a zalijte medem. Bude chvíli trvat, než med proteče až na dno. Postupně, jak med bude protékat, ho dolévejte. Nakonec by všechny šípky měly být medem zalité.

Nechte šípky v medu naložené několik týdnů. Občas je promíchejte. Ze začátku častěji, ideálně každý den, potom už nemusíte tak často. Už po několika dnech začne med měnit barvu do červené.

Šípky jezte s medem po lžičkách při chřipce, virózách, nachlazení nebo preventivně v podzimních a zimních chřipkových obdobích na podporu imunity. Pokud vám vydrží až do jara, budou skvělé proti jarní únavě.

Naložit šípky do medu mi přijde jako jeden z nejlepších způsobů, jak v nich zachovat co nejvíce cenných látek i dlouho potom, co byly natrhány. Zkrátka si vyrobíte takovou přírodní vitamínovou bombu.

Šípky sbíráme hlavně pro vysoký obsah vitamínu C, ale ony obsahují i mnoho dalších vitamínů, také minerály, organické kyseliny, karotenoidy, pektin a další látky. O tom, jaký to všechno má vliv na naše zdraví a jak šípky ještě jinak zpracovat, napíšu v některém z příštích článků.

Až šípky v medu vyzkoušíte, dejte mi vědět, jak vám chutnaly a pomohly.

Jolana 🍀

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů